..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

24 maj 2014

Hönsmamma...

...och orolig för de små liven.

När de flyttade från köket ut till hönshuset kändes det väldigt tyst och tomt. Vaknade mitt i natten och var orolig över hur de hade det. Första två nätterna bodde de kvar i buren, men nu bor de i ena delen av hönshuset och det är rätt trevligt att titta till dem på morgonen!


Sov lite oroligt även den natten. På morgonen när jag satt en stund hos dem såg jag att en av dem (den första vi säkert kan säga är en tupp) var hackad i nacken. Usch och fy vad ledsamt, försökte se om det var någon speciell som var elak. Eftersom alla gillar när vi kommer och hälsar på så var det svårt att se. Som tur är har vi en av Sveriges stötsta postorderföretag inom hönseri några mil från oss och vi får komma och handla trots att de inte har butik, bara vi ringer innan!! De hade jättebra tips och vi köpte en tjärspray som ska minska hackning. Nu håller vi tummarna att det går bra.

Några av de små hoppar gärna upp i knä när jag sitter i spånet. 


Härom dagen införskaffade vi håvar till barnen efter dotterns önskan. Så just nu njuter vi av förmiddagskaffet till den här utsikten...


Inte helt fel. Egentligen skulle helgen ha innehållit klassåterträff för mig, men pga. många avhopp i sista sekund så blev det en ledig familjedag istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar