..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

19 augusti 2015

Råkalla...

...mornar och ljuvlig sommarvärme.

Endast 7 grader på natten och hela 24 grader på dagen gör morgonen kall och daggvåt. Utsikten från dotterns fönster var så här vacker igår när det var dags att stiga upp.


Några timmar senare hade solen brutit igenom dimman och värmde riktigt skönt!!

Igår kom mina föräldrar på middag och grillat stod på menyn. Till efterrätt bakade jag en bärkaka, som inspiration till receptet hade jag ett recept på sommarmuffins. Ska skriva ner hur jag gjorde och dela med mig av receptet.

Idag kör vi lite styrketräning i trädgården, eller vi... mest maken. Har vi inte jord till ett jordgubbsland får vi helt enkelt göra egen genom att kompostera på plats. Har fått inspiration från olika trädgårdsbloggar och testar för att se hur det går.


Jordhögen längst bort i bild har vi alltså grävt upp på den närmaste halvan och plockat ur den mesta stenen. M grävde nog 30-40 cm djupt. Ner i gropen lade vi stora mängder gräs, sly, ogräs och diverse gojs som vi tänkt kompostera. Därefter lade vi på 4-5 cm torv/hönsgödsel som legat sedan i vintras. 

Ovanpå det skottade vi över all jord igen och även nästa sida grävdes upp och samma procedur med gräs och gödsel även på den delen. 

Till sist fördelades jorden jämt och vi gjorde upphöjda kullar som plantorna ska växa på. 



Därefter satte vi fast duk som ska hålla ogräset borta. Nu ska vi bara vänta in plantorna som ska ge oss lite jordgubbar de kommande åren!!

Ett projekt till att bocka av i projektboken!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar