..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

20 oktober 2015

Köttgrytans...

...dag.

Det måste ha varit i söndags vi firade köttgrytans dag. Vi var alla uppe med tuppen och jag och barnen skulle åka till mina föräldrar redan före frukost för att maken skulle skriva skolarbete hela dagen.

Innan vi åkte satte jag grytan på spisen med en pulled pork i. Fem timmars långkok och mustiga kryddor funkar perfekt vid plugg.


Delade köttbiten på tre och brynde dem i rikligt med smör. Bitade gul lök och vitlök och fräste med för att sedan krydda med svartpeppar, mald ingefära, smoked paprika, paprika, kummin, en buljongtärning och en skvätt balsamvinäger. Hällde över en förpackning passerade tomater och några deciliter vatten och lät det puttra på svag värme i ca. fem timmar. Resultatet blev tydligen godkänt!

Hemma hos mor och far hade vi en mysig dag, ritade lite på en hall/farstukvist och bläddrade i tidningar efter inspiration. Vi tog en liten promenad till min gamla skola och barnen lekte i lekparken och på vägen hem tog vi vägen förbi hästhagarna och klappade hästarna.

När vi kom in blev det dags för nästa köttgryta. En av min typiska "ta vad jag känner för"-köttgryta.


Fransyska, lök, vitlök, tomatpur'e, senap, timjan, buljongtärning, vatten, paprikakrydda och säkert nåt mer som jag redan glömt... Kokade det mört och sedan en skvätt grädde i sista 20-30 minuterna. 



Medan grytan kokade åkte jag, pappa och L upp till kyrkogården och tändr ljus för farfar som gick bort för två år sedan. 

En härlig höstdag!

Idag är planen en promenad och sitter just nu med en kopp kaffe och tända ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar