..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

24 mars 2016

Uppiggande...

...tulpaner fick följa med hem från blomaffären igår.


Även en kruka med pärlhyacinter fick överta platsen efter de ledsna kungsänsliljorna.

Dagen spenderar vi hemma, även lillen fick vara hemma idag. Maken skulle iväg tidigt i morse för att skriva teoriprovet för c-kortet vilket innebar att jag skulle upp i ottan halvsnorig, med dotra som är hängig och skjutsa till förskolan och även iväg vid 13-tiden för att hämta honom. Kändes som en enklare match att ta det lugnt hemma allihopa.

Vi har varit ute några timmar och masat runt på gården. Barnen har lekt och jag har druckit kaffe i solväggen. Jag har även hört vad jag tror var kaninungar, de knölade omkring i halmen och jag kunde höra skrapljud när allt runtomkring var tyst. Hon har byggt ett fint bo i sin håla vår Öken, massa halm som vi lade in sista dagarna och ullig och skön päls från sig själv. Ingångarna från båda håll är väl slutna och förseglade.


Årets första kycklingmamma sköter sitt jobb exemplariskt och lär den lilla kycklingen allt hon kan. Idag har de solbadat i solväggen, skvätt jord över sig och legat och sträckt ut vingarna. Förra årets ensamkyckling fick en hårdare start i livet eftersom Fluff som var mamma då inte tog sin uppgift på allvar, det var inte nån mening att vara riktig hönsmamma när det endast var en i kullen tyckte hon. Nu i efterhand fick jag höra av genbanksansvarig för hedemorahönsen att det inte är ovanligt med slarviga mammor med få kycklingar i kullen. En-två stycken är som inget att anstränga sig för, tur det blev bra för Doris iallafall!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar