..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

27 oktober 2013

Dagens...

...lunch och komplimang!

Till lunch idag serverade jag skinkstek, stekt potatis, gräddsås och blomkål/broccoli-gratäng. 


Barnens kusin undrade om jag jobbade som kock eftersom jag var så bra på matlagning, blev glad och varm i hela hjärtat av den spontana kommentaren. Gratängen ville han ha recept på och jag fick order om att skicka det till syster.

Såhär gjorde jag den:
Ett blomkålshuvud i 1cm bitar
3 broccolistammar i 1 cm bitar
1 gul lök finstrimmlad
2 vitlöksklyftor hackade
1,5 tsk sambal
Svartpeppar och örtsalt
4 dl riven ost
5 dl grädde
2 dl cremefraiche

Blanda allt i en ugnsform.  200 grader i 40 min, lägg över ett bakplåtspapper och ca 30 min till. Känn med potatissticka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar