..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

29 oktober 2013

Kombinationen...

...sjuka barn och planerat strömavbrott kändes sådär.

Som tur är blev det en mysig stund. En ny förpackning tuschpennor och målarböcket till barnen och ett korsord till mamman så gick 1 h 15 min väldigt snabbt. En bra start på gårdagen! 

Glömde lägga in en bild på söndagens gratäng när den var klar. Krämig och god blev den.


Gårdagen spenderades annars i soffan med både film, böcker och kattmys. Pigg A på förmiddagen och en "febertopp" på kvällen med riktigt hängig kille men ingen feber egentligen...



Idag passade jag på att vara lite effektiv när A var pigg på morgonen. Tvätt, bädda rent i sängarna och dammsugning av övervåningen samtidigt som frökexen stod i ugnen. Mina frökex är ett omgjort recept av Moniqe Lifezone, samma fast utan pinjenötter. 

200g solroskärnor
50g hela linfrön
50g sesamfrön
4 msk psyllium/fiberhusk
5 dl vatten
Flingsalt att strö över innan gräddning

Blanda allt och låt svälla ca.10 min. Dela degen i två och kavla ut mellan bakplåtspapper. Markera rutor och strössla över flingsalt.
Gräddningen är lite meckig eftersom jag inte har varmluftsugn, men så här gör jag iallafall. 30 min på 160 grader, byt plats på plåtarna och grädda 30 min till. Sänk ugnen till 75 grader och fortsätt grädda 10-20 min och skifta därefter plåtarna igen. Kexen ska bli torra och hårda.


Bild innan gräddning, kavla inte för tunnt, ca 3-4 mm tjocka blir mina. 

Nu kaffe!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar