..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

29 oktober 2013

Frihet...

...efter två VAB-dagar är att åka på affärn när M kommer hem från jobbet.

Ibland krävs det inte mycket för att förgylla en vardag. Nöjd med lite frisk luft och lite annat än säckiga mysbrallor och snoriga näsor för en sisådär... 20 minuter. 

Dagens andra lyx var en kopp kaffe och två efterlängtade tidningar. Redan nu lääängtar jag till jul, jag har redan börjat fundera på kransar osv. Galen?! Javisst!


Kommer hinna bläddra i dessa flera gånger innan jul dessutom. Jag hittade ett virkmönster jag tänkte ge mig på. 

Jag har även hunnit med något så "ovanligt" som ett storkok i eftermiddag. Gjorde en kycklingrätt i ugnen som blev kanongod. 

Inspirationen kommer från en rätt vi blivit bjudna på av en vän. Så här lyder mitt improviserade recept:

2 kg kycklingfile, bryn och peppra. Lägg i en ugnsform.

1 gul lök finhackas
Ca 1/2 dl riven färska ingefära.
3 vitlöksklyftor, rives,
1 chilifrukt, finhackas (jag hade en med styrka 4/10)
Fräs lök och chili i smör till de blir mjuka, tillsätt ingefära och vitlök på slutet och fräs snabbt. Lägg fräset uppepå fil'eerna.

Blanda 5-7dl grädde och två msk tomatpur'e och häll över och in i ugnen, 200 grader till kycklingen är klar. 

Hann inte ens fånga det på en vettig bild innan alla mumsade i sig av den. Till åt vi pizzasallad.

L önskade att spela spel efter middagen och vi dammade av en gammal favorit, MixMax. Hela familjen var med. Vissa lite mer ostrukturerade än andra, vår snart tvååring tyckte det var väldigt skoj att kasta tärning och sortera alla korten.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar