..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

12 maj 2013

Egen...

...färskost var precis lika gott som jag minns det.

Vi åt jättegod flödeost/färskost på sista april hos mina föräldrar. Och som jag oftast gör nu för tiden råkade jag läsa innehållsförteckningen. Ungefär 5-7 E-nummer och gelatin innehöll den bla. Då kom jag på att vi ofta gjorde egen färskost då vi bodde i Jämtland och kände att det var dags nu igen.

Jag använde Arlas ekologiska naturella yoghurt vilket blev väldigt bra, har bara gjort på fil tidigare. En liter yoghurt ger ca 3-4 dl ost. Vi testade tre olika smaksättningar, en med vitlökspulver och torkad basilika, en med paprikapulver och chilipeppar och dottern fick smaksätta en egen och valde curry. alla blev väldigt goda, vitlöken blev min favorit. Yoghurten behöver hänga ca 3-4 timmar och "kramas" lite emellanåt. Krydda inte för mycket, när osten stått ett dygn har smakerna kommit fram ännu lite till.

Bunke med en sil hängandes i, en ren kökshandduk och häll i yoghurten.


Sätt ihop handduken och pressa ut lite av vätskan eftersom när det rinner sakta.


Urpressad yoghurt redo att smaksättas. Koncistensen ska vara fast.


Dotterns curryost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar