..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

9 maj 2013

I...

...dagarna två har vi haft fina vänner här på middag.

Igår kom grannen med barnen på en riktig kebabfest! Eftersom älgfärsen jag gjorde på var torrare än nötfärsen blev det mer grynigt i koncistensen men ååå så gott det är!!! Mycket goda grönsaker och goda såser. En rode island, en vitlökssås och en kryddig tomatsås.

I vitlökssåsen hade jag creme fraiche, arlas ekologiska yoghurt och liiite majonäs som grund. Vitlök, nymalen svartpeppar, örtsalt och italiensk salladskrydda som smaksättning.

I rode island-dressingen hade jag samma grund. Enda skillnaden är ketchup/chilisås efter eget tycke istället för vitlök.

Tomatsåsen tror jag var kvällens höjdpunkt. Ändrade lite i mitt tidigare recept. Så här gjorde jag igår:

Kryddig kebabsås
500g passerade tomater
1-2 dl vatten
2 msk tomatpur'e
3 msk balsamvinäger
1 vitlöksklyfta riven
1/2 tsk kummin (brödkryddan)
1 tsk liquid smoke ( märke Try Me)
1 msk torkad oregano
Örtsalt
Rikligt med svartpeppar

Blanda allt i en gryta och koka ihop 30-40 min.

Dagens middagsbjudning blev grillad högrevskärna med ugnsrostad sparris med vitlök och flingsalt, grönsaker och vitlökssmör. ( klyftpotatis till de som ville).

Trevligt med små middsgsbjudningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar