..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

7 september 2015

Dagen...

...idag spenderar jag med sonen.

Sonens förskola är stängd för planering idag och då tar vi en hemmadag. Egentligen skulle pappan i huset också varit hemma men han fick jobb i torsdags, på samma förskola men en annan avdelning! Vi myser med film och kaffebesök.


Receptet på müslin jag gjorde kommer här:
5 dl havregryn
5 dl boveteflingor
1/2 tsk salt
1 dl hett vatten
2-3 msk honung
2 msk kokosfett

Lägg grynen och salt i en bunke. Blanda vattnet, honung och kokosfett så det löser sig och häll det över grynen. Blanda väl och sprid ut på en plåt. Grädda på 200 grader i 20-25 min. Jag rörde om var  3-4 gånger under tiden till det var sprött och torrt.

Medan det var i ugnen grovhackade jag mandlar och valnötter. Ca 1-1,5 dl av varje. Blandade det med solrosfrön, linfrön och sesamfrön ca.1/2-1 dl av varje och rostade det med grynblandningen sista 5-7 min. När allt svalnat blandade jag med ekologiska dinkelpuffar. 

Helt klart dotterns favoritmüsli. Hon har gärna kokos"spån" över och sonen gärna russin eller torkade tranbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar