..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

16 september 2015

Falafel...

...är inte direkt lchf.

Inte om jag ska äta strikt lchf som jag gör för det mesta och inte alls lchf om man kollar kolhydratsinnehållet. Men i somras när vi var iväg på en dagsutflykt med grannfamiljen fick vi smaka så otroligt goda falafel och jag blev sugen att testa själv. Kollade upp lite olika recept och hittade ett med blomkål i... Tyvärr blev det pannkaka av alltihopa och blev hönsmat istället. 

Istället utgick jag från grannens recept och mitt recept blev så här: 

En ordentlig näve med klippt persilja
400g blötlagda torkade kikärtor
100g pistagenötter
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 tsk mald spiskummin
2 tsk paprikakrydda
Några varv med svartpepparkvarnen
1 msk bovetemjöl
1 tsk bakpulver
1+3 msk olivolja

Lägg kikärtor i blöt över natten.

Lägg kikärtor, lök, vitlök, pistagenötter och kryddor i en matberedare och kör det till en grynig massa. Lägg över i en annan skål och lägg i bakpulver, bovetemjöl och olivolja och kör några varv med en stavmixer så det blir slätare. Jag lät endel vara kvar i större "bitar", lite grynigt. Vänd till sist ner den klippta persiljan.
Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna och ringla olivolja över hela. Forma biffar och lägg på plåten. Grädda ca. 20 min i 200 grader. Vänd dem var femte minut för fin färg på båda sidorna.


Har ätit dessa till lunch och provade att värma dem på olika sätt. Både i mikron och med lite olja i stekpannan. Båda sätten fungerar men föredrar det senare alternativet.

I söndags gjorde jag en tzatziki som vi åt till och tomater. Hängde lite yoghurt att droppa av i en kökshandduk i några timmar och blandade det med majonäs som grund till tzatzikin.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar