..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

16 november 2015

Ååå...

...vad jag längtar efter snö nu!

Det är bara grått och trist ute, inte ens några fina höstfärger kvar. 

Gårdagen bestod mest av matlagning och försök att bli av med värken. Det första lyckades bättre än det andra. 

Började morgonen med en pulled pork som fick puttra 5 timmar. 


Den här gången hade jag kotlett i bit, det bästa är en bit karr'e eller skinkstek, kotletten blir lite för torr i köttet. Jag bryner köttet runt om hela och sedan tillsätter jag lite av varje, vad som passar för dagen. Igår hade jag 1 tsk hel kummin, 1/2 msk malen ingefära, 2tsk smoked paprika, 1 msk paprikakrydda, svartpeppar, en buljongtärning, en skvätt balsamvinäger, en gul lök i klyftor, tre vitlöksklyftor i bitar, en förpackning passerade tomater och vatten så det nästan täcker. Låt puttra 4-5h på svag värme. Gaffla isär och njut!

Medan den stod på spisen bakade vi frökex och gjorde en trattkantarellsoppa till lunchen. Emellanåt låg jag på spikmattan och körde lite djupandning. Effektiv dag!

Framåt eftermiddagen kom mina föräldrar och jag klippte lillen inför kommande dagisfotografering. Vi åt egenfångad regnbåge med romsås! 

Kraschade tidigt pga värken och tyvärr försvann den inte under natten heller. Kämpar på och hoppas den försvinner när dagens stora utmaning är gjord i eftermiddag!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar