..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

5 november 2015

Vitlöks...

...produktion.

Har i några år tänkt tanken på egen vitlök, speciellt efter att mina föräldrar har odlat egen i några år.

I år har det äntligen blivit av! Jag har kollat runt på olika trädgårdsbloggar, läst bok om köksträdgårdsodling osv. och har insett att det finns ungefär lika många olika sätt att odla som det finns vitlökar i världen... Sätta djupt, sätta grunt, i sand, i mullrik jord, täckas, icke täckas, på våren, sent på hösten... Så här gjorde jag till slut iallafall.


I våra odlingslådor har jag tidigare i höst grundat med trädgårdsjox som ska få komposteras under vintern (som den nedre delen av lådan på övre bilden), över la jag lite löv och över det 1 1/2 säck jord (bilden nedanför).


Någon sättlök har jag inte kommit ihåg att köpa som tydligen är att föredra pga. sjukdommar som kan överföras till jorden så jag tog två av våra ekologiska vitlökar och använde de största klyftorna. Jämnade till jordytan och måttade rader på en höft och satte lökarna på en höft vilket syns på bilden här nedanför. Mellan 6-12 cm djup blev det nog.


Täckte över raderna lite lätt med jorden och täckte över med ett tjockt lager med lönnlöv.


Till våren återstår det att se om jag gjort något rätt!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar