..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

9 november 2015

Regnet...

...smattrar mot fönsterblecket.



Jag har precis tänt lite ljus och hällt upp en kopp kaffe efter att ha gjort morgonrundan hos djuren. Det märks tydligt i hönshuset att vi har nio hormonstinna tuppar färre idag. Hoppas vår stortupp Bärgarn kan uppfostra de två vi valde att spara. Vi har två yngre som ska få växa på sig lite innan de också hamnar i frysen. Jag fortsätter att vika stjärnor idag, är en slagen hjälte efter helgen.

Laxmiddagen igår blev succ'e!! Helt galet gott. Jag minns receptet som att det var västerbottenost i, men det var det inte. Så jag gjorde om receptet lite istället eftersom jag redan tagit fram ost. Så här kommer mitt recept.

Lax med bladspenat

Laxbit utan skinn
Salt & peppar

2 msk smör
Finhackad gul lök
Finhackad vitlök
Två nävar fryst bladspenat hackad
1-1 1/2 dl grönsaksbuljong gjord på 1/2 tärning. 
3 dl creme fraiche
1 msk tomatpur'e
1 dl riven västerbotterost
1 äggula

Lägg laxen i en ugnsfast form, salta och peppra. Kör den nästan klar på 200 grader, för mig blev det 15-20 minuter. 

Såsen
Fräs vitlök och lök mjuk i smöret. Tillsätt spenaten och fräs med några minuter. 


Häll i buljong, creme fraiche och tomatpure och koka upp. Dra grytan åt sidan och vänd ner osten och äggulan. Häll över fisken och in i ugnen igen för att gratinera, ca.10 minuter. Håll koll så fisken blir lagom tillagad.


En ny favorit! Ska göra samma med torskrygg och se om det är lika gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar