..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

15 januari 2014

Hemmavid...

...blir det väldigt många koppar kaffe.

Som en följd blir det väldigt mycket grädde totalt på en dag och jag känner mig mätt jämt. Ytterligare en följd blir att jag står still i vikt (vilket är bra, det är alltid mitt mål att stå still om vågen inte rör sig nedåt) men surt då jag vill fortsätta nedåt!!

Så dagens experiment blev äggmjölk. Något som jag läst och hört om i flera år men varit väldigt skeptisk till. Fick förslag på olika recept på lchf for life och har testat ett av dom men med halverad mängd.



20-25g osaltat smör
Knappt 2 dl hett vatten
1 ägg

Lade smöret i en mixerskål för stavmixer (hög och smal), hällde över uppkokt vatten så smöret mjuknade/smälte, knäckte i ägget och mixade till ett vitt skum.

Sitter med dagens första kopp i handen och konstaterar att jag skulle ha provat tidigare!! Smakar precis som grädde och jag kommer defenitivt göra det igen, och igen, och igen... ja ni fattar!! Lyckat försök!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar