..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

17 april 2013

Lugnet...

...är bra för vikten!!

Jag fick nog!  Jäkla stillastående vikt helt enkelt...

Frustrationen började någon vecka efter nyår och har hållt i sig, det har legat och gnagt i bakhuvudet och funnits med som ett litet orosmoln. Jag har tvekat på om jag verkligen kan det här med LCHF eftersom det tvärt stannade av.

I januari var första gången jag INTE gick ner i vikt under 10 månaders tid och analyserna började för att desperat komma tillrätta igen. Kan inte påstå att jag lyckades speciellt bra med analyserna, det gav mest bara en inre stress. Några stora förändringar har jag inte gjort under tiden, men att hela tiden ha det i tanken och "laborera" några dagar i taget har uppenbarligen inte gett någon effekt.

Men nu är det "back to basic". Egentligen ingen stor förändring nu heller, det enda jag har gjort är att läsa min egen blogg bakåt i tiden sedan oktober och november för att kolla av hur jag gjorde då och börja känna lite hur det var när allt fungerade. Konstaterade att min kropp inte gillar små förändringar, utan behöver rutiner. Sedan onsdag förra veckan kör jag på med mer fett (hade tydligen blivit lite fettskrämd här i vinter i ren desperation...), lite färre grönsaker och sedan ett tag promenerar jag ju en hel del. (igår blev det 1,3 mil i promenad tex.)

Jag försökte göra en kartläggning av mig själv och mina intag. Ett bra verktyg som jag använde för att se hur jag åt var shapeup-appen, då såg jag att jag ofta åt för LITE energimässigt och lite för mycket kolhydrater, kolhydraterna kom främst från grädden i allt kaffe jag drack. Jag registrerade så noga jag kunde och fick då i mig 1400-1600 kcal oftast, räknade jag sedan bort det jag promenerade (har aldrig ätit mer för att jag promenerar, men registrerat motionen) hamnade jag på 1000-1200 kcal vilket båda är på tok för lite! Googlade runt lite och dök på DENNA sida och var tvungen att testa hur jag skulle ligga i energiintag. Utifrån det har jag nu ökat på med främst fett och lite mer protein, mitt basala energiintag ligger då på ca. 1800 kcal. Så sedan i onsdags kör jag med 1800 kcal eller mer, bryr mig inte speciellt mycket om hur mycket det blir egentligen, bara det är över. Jag har aldrig kommit över 2000 kcal, jag är mätt och nöjd, blir hungrig till nästkommande måltid och mår bra.

Så nu är jag på banan igen känns det som och sedan i söndags visar vågen -1,3 kg och jag är bara några 100g från nyårsvikten!

Det här känns som ett väldigt teoretiskt inlägg och jag förespråkar verkligen inte att snöa in på kcal, stirra sig blind på intag osv utan känna efter vad som känns bra för just dig! Det ska vara hållbart, inte jobbigt. Nu har jag med hjälp av endel verktyg ringat in och kommit fram till vad min kropp behöver. Jag kommer inte att registrera regelbundet utan tänka MER fett så kommer det nog att tuffa på i den vanliga takten framöver! Hittat lugnet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar