..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

16 april 2013

Solen...

...skiner och livet är härligt!

Den gråa gårdagen spenderades inomhus med tvätt och diverse plock. En fika med en vän och mest bara mys hela dagen. Lite knäckebrödsbakninga hann vi också med!

Även fast jag bakade lchf-knäckebröd i helgen så passade jag på att göra en omgång till igår, det går som åt i detta hushåll. Tidigare har jag gjort ett recept med frön och vatten som skulle stå över natten för att svälla innan det skulle gräddas 2 timmar. För några veckor sedan testade jag det HÄR receptet och vi är helt sålda på det, så otroligt gott och mycket krispigare, dessutom går det inte lika mycket frön. Ingen blötläggning, det tar ca. 1,5 h att grädda och det blir TVÅ plåtar. Många fördelar är det! Tror det är ännu en fördel att ha en varmluftsugn dessutom. Det som är lite meckigt nu är att byta plats på plåtarna. Jag har ena längst ner och den andra i mitten av ugnen (har testat längst upp också, men kexen fick en markant smak av sot och bränt... inget jag rekommenderar) Nu kör jag 35 min, skiftar plåtar, kör 35 minuter till. Sänker värmen och kör 15 min och sedan skiftar jag igen för ytterligare 15 min. Ev får de stå kvar på eftervärmen också (med risk för att man glömmer de till nästa gång man sätter på ugnen och kexen smakar åter igen aningens bränt... har testat den varianten också, dessutom fler än en gång...). Om mitten på "kakan" är lite tjock kan den behöva mer tid. Jag kavlar ut mina mellan två bakplåtspapper och tar av det övre innan gräddning, väldigt smidigt.


Lycka till med bakningen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar