..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

28 april 2013

Nog...

...för att ugnen behövde rengöras, jag hade dock inte tänkt göra det idag...

Men så blev det iallafall. Formen höll tydligen inte för köttfärslimpa och all vätska + delar av fyllningen brändes fast i botten av ugnen, tyckte det var ovanligt lite vätska som kokade ur...

Helgen har varit promenadfri, en öm tå och världens blånagel gav lite vila, laddar för en 8 km i morgon istället. En massa annat har blivit gjort. Mina armar har fått sig lite träning genom krattning och inser att mina muskler har verkligen legat i träda under vintern och jag har redan begynnande träningsvärk efter 4-5 timmars krattande, och än är inte allt gjort!

Ytterligare en mörkläggningsgardin är klar, bröd till de små är bakat, tvättkorgen så gott som tom och det vanliga plocket som aldrig tar slut har också hunnits med några vändor. Ena bilen är tvättad och vårfixad också. Planeringen för veckan står på tur och en lista för storhandling ska fixas sen är vi på banan igen och redo för en till vecka.

Igår hann jag med lite trevligheter, ett restaurangbesök med alla kollegor. Jag beställde en "black and white" lchf style, dvs. utan rödvinssås och med extra sallad istället för pommes... extra sallad fick jag också!! ett halvt huvud isbergssallad tror jag låg på tallriken men även oliver, rödlök, tomater, paprika och gurka, helt i min smak. Orkade inte äta upp allt, det hade nog räckt med ordinarie garnering. Kvällen blev inte så sen, var hemma till 00. Trots nykter kväll kände jag mig bakis när jag vaknade i morse och sov lite extra länge, ända till 7.30.

Dagens köttfärslimpa kryddade jag med örtsalt, finhackad lök och med pepparmix. Ett ägg och en skvätt grädde så var köttfärssmeten klar. Jag fyllde den med en blandning av riven ost, en burk cantadou ost med vitlökssmak, en dl creme fraiche, en finhackad vitlöksklyfta och en finhackad grön chili. Åt det med kokt blomkål och vitlökssmör, himelska gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar