..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

11 oktober 2012

På...

...gång ordentligt.

Det bara flyter på! Nu har jag antagit en ny utmaning som började i måndags, det är höstutmaningsgruppen som fortsätter att kämpa mot målet. Gruppen heter Fit for Christmas med slutdatum 23/12, trots det har jag mitt slutmål 31/12.

Mitt mål som jag satte den här gången är -6kg från 2012-10-08 till 2012-12-31 och jag är redan en god bit på väg. Det känns som att kroppen är inne i nån slags högförbränningsfas eftersom jag tappat 1 kg sen i måndags. När jag har tröga perioder ska jag föröka minnas tillbaka på höstutmaningen där det svängde lite hit och dit under 8 veckor och ändå kom till målet (dock en dag försent).

Ibland får jag frågan hur jag klarar av att utesluta kolhydrater och en hel del andra frågor också, typ är det inte jobbigt, är det inte svårt att ersätta kolhydrater, hur har du råd, saknar du inte kakor, eller det sociala med alkohol och drinkar. Och svaret är NEJ, jag saknar inget alls och det går jättebra. Det här med alkohol är absolut inget problem eftersom jag inte kan dricka alkoholhaltiga drycker utan att bli sjuk och må pest i flera dagar, men det är en helt annan historia.

Häromdagen sa jag till maken att lchf för mig är som när jag började lära mig engelska. Han kollade lite konstigt på mig och liknelsen är väl kanske inte helt solklar. Men så känns det. När jag i början lärde mig engelska så var det lite traggligt och jag fick fundera mycket på ordens betydelse och översätta varje ord för sig och då först förstod jag. Det tog tid och krävde ett stort engagemang, tillslut hade jag blivit så mycket bättre att jag kunde läsa engelskan och översättningen till svenska gick automatiskt i huvudet om det inte var nåt ord som jag hakade upp mig på. Det låter väldigt luddigt nu när jag själv läser det jag skriver, men men... I allra första början när jag kom i kontakt med LCHF ungefär 2007 så fick jag kämpa för att se vad som var lchf och inte, det var inte solklart alls...då. Avstegen fanns där, ibland ofta ibland mer sällan. Men med tiden har jag lärt mig och nu sker allt helt automatiskt utan att jag behöver "tänka". Det som registreras när jag ex. läser ett recept, ser en matbild, när vi är bortbjudna på middag eller när jag handlar blir helt automatiskt omgjort till lchf i huvudet. Jag tänker LCHF helt enkelt, något annat finns inte för det är det här jag mår bra av!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar