..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

21 november 2012

Dotterns...

...kommentar efter första tuggan vid middagen var: Det här var JÄTTEgott, det här vill jag äta alla dagar!

DET är ett bra betyg! Och gott var det, jag tyckte också det var JÄTTEgott, snudd på godare än vår stammis pizzeria som serverar min absolut favoritkebabsallad. Receptet fick jag av syrran och jag vet inte dess egentliga ursprung (avfotat från någon tidning tror jag), men här kommer det iallafall:

Nötkebab 4p
(jag döper om det till nötkebab eftersom jag hade nötfärs istället för viltfärs som det var i ursprungsreceptet)

1 kg finmald nötfärs
1 msk malen spiskummin
3 pressade vitlöksklyftor
1 ägg
2 msk grovmalen svartpeppar
2 tsk salt
2 msk lökpulver

Blanda alla kryddor med ägget i en bunke och blanda ner färsen. Knåda till en jämn smet. Forma färsen till en rulle och rulla in i minst två lager aluminiumfolie. Låt ändarna vara öppen så att vätskan kan rinna ut. Placera rullen på ett ugnsgaller med en plåt under. Ugnsbaka i 3,5 h på 100 grader. Stäng av ugnen och låt rullen ligga i eftervärmen och svalna långsamt ca. 30 min. Låt den därefter svalna helt. Skär tunna skivor  och stek i rikligt med smör.

Egentligen hade jag tänkt mig lite wokade grönsaker till, men när maken hade handlat kom han hem med en hel pappkasse med grönsaker och jag blev jättesugen på kebabsallad med mycket riven ost istället. Jag gjorde en vitlöksdressing till, ungefär så här.

Dressing:
1 dl cremefraiche
1 dl yoghurt (jag hade arlas ekologiska naturell)
2 tsk majonär
1 vitlöksklyfta
s &p


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar