..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

20 januari 2013

Middag...

...på tu man hand.

Igår valde vi att äta middag på tu man hand. Inget restaurangbesök men en riktig lyxmiddag bara jag och maken efter att barnen hade somnat. Riktigt skönt att kunna prata lite ostört och resonera kring livet, framtiden och avsluta lite samtal som lätt blir hängande i luften under alla vardagsbestyr. Många kloka tankar och några beslut hann vi med.

Igår blev det som resultat tre olika middagar som serverades. Lillen fick rotsaker med kycklingkryta från veckan som gick och när dottern själv får välja brukar det bli tacos eller pastagratäng som hon önskar, så igår blev det storkok av pastagratäng. Pasta hade vi i frysen och icas korv med 71% kötthalt är helt ok. Eftersom dottern inte tycker om ägg ser jag ett ypperligt tillfälle att få i henne det lite dolt. Blandade kall pasta med riven ost, blandade med mycket korv och hällde över äggstanning. Till två formar blandade jag 4 ägg, 1,5 dl mjölk, 1,5 dl grädde, 1 dl cremefraiche, 1 msk tomatpuré, vitpeppar och paprikakrydda. Hade inte så mycket pasta utan det bestod av ca 80% äggstanningen och korv, inte speciellt dolda ägg egentligen...

Maken och jag åt kokt blomkål, stekt rostbiff, kantarellstuvning och vitlökssmör. Som "efterrätt" gjorde vi oss en kopp kaffe och tog ischoklad från julen som pricken över i på en riktigt mysig kväll.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar