..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

7 januari 2013

Mjukstartar...

...veckan med en ledig dag för dottern.

Hon har beställt köttbullar och potatis till lunch och så får det bli. Hon lovade att hjälpa till att rulla dom när lata mamman föreslog köttfärsbiffar istället, vi får väl se vad det blir helt enkelt.

Kroppen är inte med mig riktigt, vatten och värk i lederna och extra trött de senaste dagarna. Gissar att senaste veckans "extra" har gjort sitt i vattenansamlingen, trots lchf-vänliga avsteg. Chokladtårta, hallon"sylt", chokladmousse, chokladruta och mindre fett än vanligt, ja svaret är enkelt och nu är jag på banan igen sedan i söndags då alla festligheter tagit slut! Väntar bara på att det ska släppa... Det är dessa dagar jag har lätt att tjura ihop, det känns lite motigt tyvärr, men det brukar ju lösa sig, bara köra på.

Så istället för att fokusera på mitt vattenplus idag så tänkte jag se tillbaka på de utmaningar jag genomförde förra hösten. Det började med höstutmaningen som började 13/8-12 och avslutades 8/10-12, en grupp på facebook med härliga människor och otroligt mycket kunskap och pepp. Målet satte jag till 4 kg, den 8e hade jag gått ner 3,8 kg och ett par dagar senare hade jag klarat 4 kg med lite råge.

Ungefär samtidigt gick jag med i gruppen "lchf for life", en sluten grupp som Emelie administrerar, låter det intressant så maila henne. Det är en ren lchf-grupp som stöter och blöter, peppar och hejar. Även där många härliga människor med stor kunskap och stora hjärtan. Där är målet större och mer långsiktigt, jag har satt - 38 kg som mål och får se då om det blir lite till eller om det känns bra där. Av de 38 har jag gått ner 20,5 kg. Känns rätt skönt att jag har mindre än hälften kvar.

När höstutmaningen var över i oktober fortsatte gruppen och det nya namnet blev "fit for christmas" med start 8/10-12 och slut 31/12-12. Målet jag då satte upp var -6kg och på nyårsafton visade vågen -6,7kg från utmaningens start. Två dagar innan trodde jag aldrig att det skulle gå... men så fel jag hade.

Grupperna fortsätter, dock inget gemensamt datum i den "kortsiktiga" gruppen, förrutom till sommaren. Eftersom jag tycker det är för långt fram så utmanar jag istället mig själv mellan 1/1-13 till 1/4-13. Hitintills har jag släppt ca. -0,5 kg som snitt/vecka så satte jag målet till 5kg, hoppas verkligen på mer men kommer vara nöjd om det stannar vid 5 kg. Jag kommer att skriva varje måndag som tidigare om hur det går.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar