..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

24 januari 2013

Snacka...

...om god middag jag lagade igår! Lite kylskåpsrensning på diverse slattar.

Fylld kryddig köttfärslimpa 6-8p (175 grader 50-60 min)

Köttfärssmeten
1 kg nötfärs
1 ägg
1/2 dl cremefraiche (går lika bra med en skvätt grädde)
2 tsk paprikakrydda
1 tsk lökpulver
1 msk torkad basilika
Örtsalt
Rikligt med nymalen vitpeppar

Blanda ägg och cremefraiche med alla kryddor och blanda sedan ner färsen och rör om ordentligt. Tryck ut i en smörad ugnsform som Bild 1. visar. Tunnare i mitten mot botten och tjockt på sidorna föra tt kunna vika över fyllningen.

Ostfyllningen
3 dl fryst riven ost (jag föredrar fryst, upplever att den inte blir lika bränd vid gräddning då)

1/2 burk philadelphiaost vitlök och örter
4 soltorkade tomater, hackade
3 msk cremefraiche
1 pressad vitlöksklyfta.

Blanda allt till en stabbig röra och lägg i mitten av köttfärsen, Bild 2. "Vik" sedan över köttfärsen från sidorna, man måste klämma och klappa lite för att få färsen att gå ihop, Bild 3. Grädda i 175 grader 50-60 minuter. Färsen spricker upp under tillagningen och röran blir lite gratinerad.

Tyvärr han vi sätta i oss maten innan jag kom på tanken att fota det färdiga resultatet. Vi åt kokt broccoli till.

1.

2.


3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar