..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

20 januari 2013

Några...

...recept från veckans mat.

Kycklinggryta med dijon och vitlök, ca 5p

1 kg kycklingfil'e
2dl cremefraiche
2dl grädde
2 dl vatten
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk dijonsenap
Grönsaksbuljong
1 tsk paprikakrydda
1/2 tsk sambal oelek
Vitpeppar

Bryn kycklingen, peppra och pressa i vitlöken. Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka ihop. Ev avvakta med lite av vattnet och se hur "tjockt" det blir.

Till lax vill dottern alltid ha "rosa sås" även kallat "fastersås", så här gör vi den.

Rosa sås
2 dl cremefraiche
1/2 dl majonäs (gärna hemgjord, men gott med köpt också)
1-2 msk chilisås
Nymalen vitpeppar
Örtsalt
Ibland tar jag lite salladskrydda för att variera lite

Min wok

Fläskfilé eller kycklingfilé

Vitkål riven med osthyvel, ca 4 dl
1 morot strimlar med osthyvel
1 gul lök i klyftor
1/2 paprika i bitar
1 burk strimlade bambuskott
2 vitlöksklyftor
1/2-1 tsk sambaloelek
en skvätt soja
en skvätt balsamvinäger
1 tsk Paprikakrydda eller Curry
Örtsalt och Peppar av någon sort

Ev lite vatten så kryddorna kan puttra in i grönsakerna.

Bryn köttet, tillsätt alla grönsaker utom paprikan som jag lägger i efter ca 10 min och tillsätt alla kryddor. Häll ev över lite vatten för att kryddorna ska kunna puttra in.


Gårdagens morgonrodnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar