..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

22 december 2012

Även...

...idag blir det ett långkok som ska få puttra många timmar.

Jag ska strax göra iordning köttet som ska vara i ugnen 5-6 timmar. Vi fick några bitar älgkött av mina föräldrar och idag ska en stor bit innanlår tillagas. Ett recept som jag fått av en fin vän ska testas.

Skär köttet i 2 cm tjocka skivor och bryn.
Blanda i en ugnssäker form:
1 hackad morot
1 hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
3 dl porter ( jag testar pripps blå...)
1/2dl soja
4 krossade enbär ( jag tar 1-2 tsk timjan)
1dl vatten
Svartpeppar

Lägg i köttet och in i ugnen 5-6 timmar på 125 grader. Sila skyn och gör en god sås.

Medan köttet gottar till sig ska vi ut i snön, grilla korven som vi fick i det 3e adventspaketet och skotta lite snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar