..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

25 december 2012

Mysigare...

...julfirande hade vi inte kunnat önska oss.

De senaste dagarna har innehållit allt vad jag vill att vår jul ska innehålla. Mina föräldrar kom dagen före julafton för att vara med oss hela helgen. Redan tidigt bestämde vi vad vi skulle ha på julbordet och förberedelser gjorde själva julafton till mindre stressig. Det viktigaste uppnåddes därmed, ingen stress eller matorgie bara för att det var jul.

Vi bestämde också att vi skulle upprepa förra årets succ'e för att förhindra matkoma och illamående pga. överintag av all god mat. Vi delade upp julbordet i två delar, en fiskdel till lunch och en köttdel till middag.

Lunchen bestod av varmrökt lax, gravad lax, ägghalvor, sill, romsås, skagenröra och lite mer småplock. Middagen var aningens mastigare med revbensspjäll, köttbullar, prinskorv, hemgjord rödbetssallad, kallskuret med skinka, rökt kronhjort, rökt renhjärta, älgsalami och enrisrökt korv. Mycket gott att välja på.

Vi hann spela spel, skotta snö, prata, mysa och bara vara. Efter frukost på juldagen kastade vi oss ut i snön några timmar. Jisses vad snö vi har fått hittils i år och mer lär det komma... Jag hade tom nypremiär på skidor, kände mig som bambi på hal is. Det var nog 7-8 år sedan jag åkte senast och det var jättekul! Synd bara att pjäxorna var lite för precis. Vi hoppade från snöhögar och lekte snömonster. På eftermiddagen när mina föräldrar åkt hem fick A ta en premiärtur i sin julklappspulka och storsyrran åkte snowracer.

Vi har verkligen laddat våra batterier!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar