..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

12 september 2012

Energin...

...är påväg tillbaka!

Dagen idag har gått i ett. Skönt att huvudvärken och ögonflimmret har varit mindre idag och jag har fyllt på med energi genom att en vän och hennes två goa barn kom över på middag. Vi båda är gräsänklingar under veckorna så hon kom med idéen att vi kan bjuda varandra på middag nån gång emellanåt för att få träffas och slippa matbestyren för en dag. Så idag bjöd jag på korvstroganoff, ris och marinerade ugnsgrönsaker. En kopp kaffe och surr efter maten och lite planering inför kommande helg hann vi också med.
Korvstroganoff är lite av min paradrätt, kan nog lugnt säga att mina föräldrar fått den 15-20 gånger och även andra med. Väldigt god vardagsmat enligt mig själv. Nu har jag inte något exakt recept jag följer, men dagens variant gjorde jag ungefär såhär:

Önskad mängd korv (jag hade nordfalu med 64% kött idag)
3 dl cremefraiche
1 dl grädde
1 dl vatten
1/2 dl chilisås
1 msk tomatpuré
1 msk skånsk senap (slotts)
en skvätt balsamvinäger
svartpeppar och örtsalt
Koka ihop allt utom korven i en gryta ca 15 min. Stek strimlad korv koka även med den i såsen ca. 5 min.

Marinaden till grönsakerna gjorde jag på en höft. 1/2 dl olja, 2 msk vitvinsvinäger, svartpeppar och en vitlöksklyfta, häll över grönsakerna. Lägg grönsakerna på en stor foliebit, lägg en klick smör på och gör ett knyte. In i ugnen på 200 grader ca 40 min. (dagens grönsaker var alldeles för hårda, 30 min var för lite tid) Jag hade squash, blomkål och paprika idag.

Till sist lägger jag in en bild på min goda lunch. Gårdagens rester, lax med ost och salsa cremefraiche och tomat. Den gröna högen åt jag inte så mycket av... vitlöksspenaten var helt klart godare igår när den var nylagad, uppvärmd i micron var det ingen höjdare alls.

1 kommentar:

  1. super längesen jag va in här o kika.. Men man blev ju som påmind idag ;) TACK för den superdupergoda maten ! Ja verkligen, barnen åt mycket bra och den va verkligen smarrig.
    Ja 10 min till på grönsakerna kanske skulle va lagom MEN det får mer än gärna vara tuggmotstånd för mig :)
    smarrigt va de !

    Nästa gång ses vi hos oss =)

    SvaraRadera