..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

7 september 2012

Varför...

...inte visa den här dagens mat också. Kan ju alltid lyckas inspirera någon.

I morse tog jag fram två ägg och grädden som vanligt, jag äter ju alltid äggröra på morgonen. Skulle precis knäcka äggen och kände samtidigt en väldans avsmak, det liksom vände sig i magen på mig. Undra om jag har blivit less på äggfrukost efter fem månader eller om det bara är en tillfällig svacka... Äggen åkte iallafall in i kylen igen och fram kom turkisk yoghurt och ur frysen en näve blåbär. Blandade yoghurten med en skvätt grädde och tinade bären i micron, rörde ihop allt och det smakade himmelsk. Tillsammans med en kopp kaffe med grädde var det som att börja dagen med en efterrätt. Inte riktigt lika mättande som äggröran, så till lunchen var jag riktigt hungrig. Gårdagens rester och lite annat småplock blev dagens lunch, en bit västerbottenpaj, lax, dotterns goda rosa sås och ett kokt ägg. Kombinationen var inte den godaste men det fick gå, åt pajen tillsammans med fetaost och tomatsalladen och fisken slank ner med ägg och sås. Kändes lite som en buffétallrik.

Till middag blev det en snabb fläskfilégryta med vitlöksfräst vitkål och en liten klick smör. I grytan hade jag fläskfilé, vitlök, en skvätt grädde, lite vatten, soja, dijonsenap, örtsalt och svartpeppar. Har inte några direkta mängdangivelser att dela med mig av eftersom jag höftar rätt ofta när jag lagar mat. Smöret la jag till mest för att det inte blev så mycket sås. Vitkålen strimlade jag med osthyvel, hettade upp olja och la i kålen. Lite örtsalt, en vitlöksklyfta, svartpeppar och en liten skvätt vitvinsvinäger frästes med kålen, klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar