..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

13 september 2012

Storkok...

...av äppelmos.
Nu är det ju bara lillnissen i familjen som äter äppelmos och det kan kanske räcka hela vintern om vi har tur. Jag fick med mig en kasse äpplen hem från mina föräldrar häromdagen, tidigare har jag kokat på Royal Gala från affären vilket funkar helt ok eftersom han inte äter så mycket åt gången men det här känns lite mer ekonomiskt. Den här hemmamosen blir nog aningens syrligare, inte för att jag tror han bryr sig speciellt mycket om det, bara han får mos på morgon och kvällsgröten. Han brukar kunna sura ihop och bli lite ilsk (milt uttryckt) om det "bara" smakar gröt.

Blåbärssylt och mosad banan är en annan favorit både i gröten och yoghurten som variation. Idag blev det 1,5 l mos och jag har äpplen kvar till ca. 1,5-2 l till, frågan är vart jag ska förvara allt, behöver införskaffa fler burkar. Mosen är enklast möjliga och osockrad, skalade och bitade äpplen, 1,5 cm vatten i botten på grytan och koka på låg värme till de är mjuka, kör stavmixern för att få bort eventuella bitar/klumpar. Eftersom jag fryser mosen behövs inget konserveringsmedel, istället portionerar jag ca 2 dl i små burkar så att det räcker ca. en vecka, lagom länge att förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar