..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

22 september 2012

Minusgrader...

...och frosten låg som ett silvertäcke över åkrarna.

I morse när jag vaknade kände jag mig riktigt pigg. Slängde ett öga på klockan som visade 5.52. Tog en sväng på toaletten och kröp ner igen under täcket, låg och drog mig en liten stund och klev upp 6.10. Rafsade åt mig träningskläderna bestående av underställströja, ullsockar, sport-BH, en t-shirt och löpartightsen. Smög ner för trappan, kollade termometern och konstaterade att det var minusgrader till min stora lycka. Som jag har längtat efter en förefrukostpromenad i krispig och klar luft!

Tog ett frökex med tre skinkskivor på och ett glas vatten. Klädde mig med vindjacka, pannband och fingervantar, bra musik i öronen och gav mig iväg. Jag har en förefrukostrunda på ca. 4 km som brukar vara lagom. När jag kommit nästan ända fram till vändpunkten träffade jag en farbror som hämtade morgontidningen, han stannade till som att han ville prata. Så ett litet samtal sådär på morgonkvisten om kyligt väder, älgar och rådjur piggade upp mig och jag gick lite längre än jag brukar med lite extra studs i benen.

Jag berättade för farbror att jag var lite besviken, morgonpromenadens höjdpunkt brukar vara att få se rådjur ståendes på någon av alla åkrar jag passerade och just idag hade jag inte sett en enda. Men precis när jag kommit över krönet på backen och när jag passerat den vanliga vändpunkten så ser jag något 2-300 meter framför mig. Mitt på vägen står ett fint rådjur och i diket ser jag två små kid som kommer upp i vägkanten. Jag blir alldeles varm inombords och det fanns en mening med att jag gick en kilometer extra idag. När jag kommit närmare hem och hade sista raksträckan kvar så ser jag ytterligare fem rådjur som står i en åkerkant nära skogsbrynet. De är så vackra.

Precis när jag passerar vår postlåda kollar jag på telefonen och ser att det saknas ca. 200 meter för att komma upp i jämna kilometrar på Runmeter. Tvångstankar som jag har var jag bara tvungen att snygga till siffran, gick förbi infarten och tog en liten extra sväng. Nöjd och framförallt glad gick jag in till resten av familjen som vaknat till och börjat med frukoststöket. Kan inte tänka mig en bättre start på denna helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar