..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

15 september 2012

Långkok...

...på spisen.

Blev otroligt sugen på en mustig köttgryta och inspirerad av en vän som kokade gulaschsoppa häromdagen, så idag premiärlagar jag en gulaschgryta. Googlade runt på an massa recept och konstaterade att det finns ett hundratal olika. Istället för att följa ett enda valde jag att göra min egen variant av den inspirationen jag fick. Den står fortfarande och puttrar på spisen och ska göra så ytterligare en timme till, men enligt en första provsmakning blir resultatet gott! Så här har jag gjort:

1,3kg högrev av nöt
2 stora gula lökar
2 paprikor
1 dl finhackad rotselleri
4 vitlöksklyftor
1 liten morot (delad i två delar)
500g passerad tomat (min hade 3,8g kolhydrater/100g)
3 dl vatten
1 dl tomatpuré
3 msk kalvfond
4 msk balsamvinäger
1/2 tsk sambaloelek
1 tsk örtsalt
1 tsk timjan
1/2 tsk mexican spicemix (kockens krydda)
1/2 tsk kummin ("brödkryddan", stötte den lite i mortel)
Svartpeppar, några varv med kvarnen.
3 msk smör
3 msk olja

Skär köttet i 2*2 cm bitar och bryn i oljan och smöret, gärna i en stor gjutjärnsgryta. Finhacka lök, paprika, vitlök och rotselleri och fräs med köttet. Tillsätt alla torra kryddor och blanda ordentligt och lägg i morotsbitarna. Tillsätt därefter balsamvinäger, kalvfond, sambal, tomatpuré och låt det gojsa ihop sig en liten stund. Häll därefter i passerade tomaterna och vatten och låt puttra till köttet är mört. Min gryta fick puttra lite drygt 90 minuter.

Vi åt kokt blomkål till och hade en ordentlig klick cremefraiche på tallriken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar