..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

2 september 2012

Mat...

...är dagens ord.
Jag har lagat mat mest hela dagen. Äppelmos, rotsaksstamp, torsk med äggsås och frikadeller med dillsås till lillfisen. Middagen till oss andra bestod av grillad fläskfilé, västerbottenpaj och tomater. Perfekt söndagsmiddag.

Min västerbottenpaj gjorde jag så här (receptet är taget från nätet och omgjort för att passa vår stora form och för att få lite torrare konsistens på degen):
100 g rumsvarmt smör
1 ägg
0,75dl grädde
1,5 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
1,75 dl pofiber
Blanda allt och tryck ut i pajformen, nagga och förgrädda ca. 12 min 200 grader.

Fyllningen:
7 dl västerbottenost läggs i formen
Äggstanning:
3 ägg
3 dl grädde
1/2 dl cremefraiche
Nymalen vitpeppar
Häll över osten och grädda ca. 25 min på 200 grader, den ska få guldbrun färg. Låt gärna stå 15 min innan servering.

Ikväll kom jag mig ut på en promenad dessutom, kors i taket. En vän frågade och den spontana tanken blev nej, men innan jag han svara henne konfererade jag lite med mig själv och ändrade mig. Blev lite drygt 3 km totalt, det började droppa och vi vände hemåt och när vi satt oss med en kopp the hörde vi hur det tilltog där utanför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar