..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

26 september 2012

Regnet...

...öser ner.

Diskmaskinen är urplockad och iplockad ochgår för fullt igen. Tvätten hängd och leksaker undanplockade. Själv sitter jag och letar virkmönster och dricker kaffe, inte helt fel en vanlig onsdag.

I eftermiddag blir jag rik igen... och som vanligt är det inte plånboken jag menar, utan kylskåpet och frysen ska få sig en ordentlig påfyllning. Just nu är det taberas på ALLT, nästan alla basvaror är slut och listan för dagens handling är jättelång. Jag gillar att handla mat och skriva veckomenyer (för det mesta om vi inte är matle). Kontrollknasig som jag är så skrivs handlingslistan efter vilken affär vi ska besöka, precis i den ordningen det kommer i butiken. Idag ska vi besöka tre olika eftersom en och samma inte har allt vi behöver. Listan kan nog upplevas lite rörig för andra än för oss. Menyerna gör vi lite bakvänt i den här familjen, vi köper hem en basuppsättning av matvaror, fast med viss variation på kryddor, grönsaker och tillbehör och därefter skriver vi veckomenyn istället föra att skriva en meny först och göra handlingslista efter den... men det funkar det med.

Vi försöker alltid hålla koll i reklambladen på olika erbjudanden och passa på att handla lite mer när tex. köttfärsen kostar 39.90/kg eller om blomkålen kostar 9.90/kg. Har nog ganska bra pejl på jämförpriserna. Vissa gånger fungerar det inte men sällan köper vi kött/fisk/fågel för mer än 80kr/kg. Just nu önskar jag att vi skulle komma över en massa bra nötkött till överkomligt pris, är jättesugen på att göra mustiga köttgrytor, köttsoppa och lite andra långkok. Läste på ett forum som jag är medlem på om en som gjort kålpudding, så det ska jag göra nån dag framöver. Jag har så mycket jag vill laga och är sugen på att jag snart måste skriva ner allt. Bra att ta fram när fantasin tryter och maten känns enformig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar